Centrálny sklad | Bratislava VIVO | Bratislava NIVY | Košice AUPARK |
---|---|---|---|
Skladovú dostupnosť pre Vás niekoľkokrát denne aktualizujeme, ale aj napriek tomu sa môže v ojedinelých prípadoch stať, že tovar, ktorý si objednáte môže byť už vypredaný.
SKLADOM
SKLADOM MALÉ MNOŽSTVO
NA OBJEDNÁVKU
VYPREDANÉ
|
Stavebnica francúzskeho jednomotorového stíhacieho lietadla Dewoitine D.520 v kamufláži francúzskeho letectva. Zostavený model má otáčajúcu sa vrtuľu, zaťahovacie podvozkové nohy, nastaviteľné riadiace plochy a odnímateľný kryt kokpitu na jednoduché usadenie pilota. Lietadlo môže stáť na vlastnom podvozku alebo na stojane s označením. Súčasťou je aj pilotná figúrka.
Zaujímavosti:
» Mladý 28-ročný inžinier Emil Dewoitine nebol spokojný s náplňou práce u svojho zamestnávateľa Latecoere a tak založil vlastnú spoločnosť Les Avions Dewoitine, kde mohol stavať svoje vysnívané stíhačky.
» Za menej ako rok zostrojil prvé lietadlo D.1., ktoré sa stalo držiteľom mnohých rekordov.
» V roku 1934 sa Emil Dewoitine prihlásil do súťaže o nové stíhacie lietadlo vypísanú francúzskym ministerstvom letectva.
» Nové lietadlo prvýkrát vzlietlo 2. októbra 1938, ale prototyp nedosahoval očakávané výkony a tak bolo nutné vrátiť sa späť k rysovacím doskám.
» Po úspešných úpravách začala na jeseň 1939 sériová výroba, ktorú prerušilo až obsadenie továrne Nemci v novembri 1942.
» Prvé lietadlá boli armáde dodané 12. mája 1940 a hneď na druhý deň zasiahli úspešne do bojov v Cannes-Mondelieu.
» Celkom bolo vyrobené v rôznych verziách 905 ks.
» Druhým najúspešnejším letcom na strojoch Dewotine bol československý pilot seržan Václav Cukr.
» Seržant V. Cukor bol mimoriadne nadaný pilot, ktorý sa počas bitky o Francúzsko pustil sám do súboja s presilou 12 Messerschmittov Bf 110, kedy zostrelil dvoch nemeckých pilotov a pozorovací balón.
» Po návrate z boja na domovské letisko napočítali mechanici na lietadle českého pilota 127 zásahov z guľometu a 2 z kanónu. Nikdy predtým sa ešte nepodarilo žiadnemu pilotovi pristáť s tak poškodeným lietadlom.
» Po ďalšom vzdušnom súboji vo Francúzsku bol V. Cukor nútený núdzovo pristáť a takmer prišiel o život, keď sa francúzska pozemná hliadka domnievala, že ide o zostreleného nemeckého pilota.
» Hneď deň potom bol ťažko ranený strelou do hlavy pri útoku na skupinu JU-87. Takmer slepý pilot ešte stačil jeden nepriateľský letún zostreliť as vypätím posledných síl sa vrátiť do bezpečia.
» Po obsadení Francúzska ešte nedoliečený pilot utiekol cez severnú Afriku do Británie, aby sa mohol zúčastniť ďalších bojov.
» Následky početných zranení sa prejavovali čoraz častejšie a Václav Cukor musel vymeniť bojové misie za pozíciu leteckého inštruktora.
» Jeho kariéra vo vzduchu skončila nehodou, keď 4. júla 1943 do lietadla V. Cukra narazil v mrakoch neskúsený pilot Spitfiru. Václavovi sa podarilo z horiaceho stroja vyskočiť, ale pri výške 100 metrov sa nestačil padák úplne otvoriť. Pád zabrzdila koruna stromu. Pri páde utrpel pilot mnoho rezných a bodných zranení od vetiev stromu a zlomeniny takmer všetkých kostí v tele vrátane chrbtice a nádeje na prežitie bola veľmi nízka. Zo všetkých zranení sa Václav Cukor zotavil.
» Za hrdinské činy Václav Cukr dostal vysoké francúzske vyznamenanie Croix de Guerres, ale miesto zaslúženej úcty za hrdinstvo, čelil v Československu po roku 1948 prenasledovaniu komunistu.
» Václav Cukr tak patrí do veľkej skupiny 2 500 zabudnutých Československých hrdinov.
Technické parametre originálu:
Rozmery: rozpätie krídiel 10,25 m, dĺžka 8,75 m, výška 2,60 m
Hmotnosť: (prázdny stroj) 2 090 kg
Maximálna vzletová hmotnosť: 2 780 kg
Pohonná jednotka: benzínový 12 válcový motor Hispano-Suiza 12Y-49 o výkonu 950 k
Maximálna rýchlosť: 560 km/h
Rýchlosť stúpania: 14,3 m/s
Dolet: 1250 km
Maximálna letová hladina: 10 000 m
Výzbroj: 4x guľomet MAC 1934 kalibru 7,5mm + kanón HS.404 kalibru 20 mm
Posádka: 1 osoba
Parametre:
Počet figúrok: 1 ks
Mierka: 1:32
Rozmery po zostavení: Rozmery 32 x 26 x 13 cm
Počet kociek: 335 ks
Odporúčaný vek: 9+
Kocky možno kombinovať s inou známou značkou: Áno
Kolekcia: Druhá svetová vojna